24 دسامبر 2021 – مطالعه ی جدید ارائه شده در جلسات علمی مجازی اخیر انجمن قلب آمریکا گزارش می دهد که خواب بهتر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین سایر مشکلات سلامتی کمک کند. مدتی است که ارتباط بین خواب ضعیف و سلامت ضعیف ثابت شده است، اما در این مطالعه محققان به طور جداگانه مشکلات مختلف خواب را بررسی کرده و تأثیر آنها را بر شانس ابتلای افراد به بیماریهای مختلف محاسبه کردند.

محققان به رهبری پرفسور نور مکارم، اپیدمیولوژیست قلب و عروق در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ابتدا یک «نمره خواب» را به منظور ارزیابی جنبه های مختلف خواب سالم طراحی کردند. به گفته دکتر مکارم، ما غذاها و مواد مغذی مختلف را جدا از یکدیگر مصرف نمی‌کنیم، بنابراین در مورد جنبه های مختلف خواب هم همینطور است. این جنبه‌ها شامل: میانگین ساعات خواب یک فرد در هر شب، منظم بودن زمان‌های به خواب رفتن در شب و بیدار شدن در صبح، مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد به خواب برود، خواب بیش از حد در طول روز و اختلالاتی خوابی مانند مشکلات تنفسی در هنگام خواب و خروپف، بود.

سپس محققان نمرات خواب 4559 نفر را که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در سال 2017-2018 (NHANES) شرکت کرده بودند، ارزیابی کردند. NHANES، یک برنامه ی مطالعاتی است که در اوایل دهه 1960 برای ارزیابی سلامت و تغذیه بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده راه اندازی شد. این برنامه با ترکیب مصاحبه ها و معاینات فیزیکی، برنامه اصلی مرکز ملی آمار سلامت (NCHS) است که داده ها و آمار حیاتی و سلامتی را تولید می کند. سپس محققان شرکت کنندگان را در یکی از سه دسته خواب «ضعیف»، «متوسط» و «ایده‌آل» قرار دادند.

افرادی که خوب می خوابند، کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند

به طور کلی، محققان گزارش دادند که در مقایسه با افرادی که نمرات خواب ضعیفی داشتند، افرادی که نمره خواب ایده آلی داشتند، 58 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. به‌علاوه، افراد دارای خواب ایده‌آل، 66 درصد کمتر به فشار خون بالا، 73 درصد کمتر در معرض چاقی و 69 درصد کمتر در معرض خطری بودند که محققان آن را «چاقی مرکزی» یا چربی دور کمر می‌نامند.

فراتر از این، محققان عوامل خواب خاص تری را نیز بررسی کردند. به عنوان مثال، افرادی که به ندرت یا هرگز خروپف نمی‌کردند، و مشکلی برای به خواب رفتن نداشتند تا 51 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. همین افراد تا 46 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، تا 58 درصد کمتر در معرض خطر چاق شدن و تا 54 درصد کمتر در معرض خطر ذخیره ی چربی بیش از حد در دور کمر قرار داشتند. همانطور که دکتر مکارم توضیح داد، "سلامت خواب چند بعد مهم دارد زیرا عادات خواب ما جدا از هم نیستند، بلکه به هم مرتبط هستند. بررسی سلامت خواب به صورت یک کل، ممکن است قوی تر از جمع سلامت اجزای آن باشد".

به گفته دکتر مکارم، نتایج تحقیقات تیم او پیامی برای پزشکان و بیماران دارد. پزشکان باید از نیاز به تشخیص، غربالگری و درمان مشکلات خواب آگاهی بیشتری داشته باشند. پزشکانی، که اغلب در سیستم های سلامت با محدودیت های زمانی روبرو هستند، گاهی نمی توانند از بیماران خود در مورد خوابشان سؤال کنند. یک مطالعه گزارش داد که اگرچه حدود 80 درصد از پزشکان در مورد ورزش و رژیم غذایی سالم با بیماران خود صحبت می کنند، تنها 43 درصد در مورد خواب از آنها سؤال می کنند. در همین حال، بیماران باید در مورد عادات خواب خود هوشیارتر باشند - چه ساعتی به رختخواب می روند، چه ساعتی از خواب بیدار می شوند و چند ساعت می خوابند. دکتر مکارم توصیه کرد مصرف کافئین، الکل و وعده های غذایی حجیم را قبل از خواب محدود کنید و اتاق خواب را تاریک، ساکت و در دمای مناسب نگه دارید. او در نهایت گفت: یکی از مهم‌ترین چیزها داشتن یک برنامه خواب ثابت و منظم است که هفت تا هشت ساعت در روزهای هفته و آخر هفته، باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/24/a-good-nights-sleep-lowers-diabetes-risk-new-study-says/